مدیریت موجودی کالا
مدیریت موجودی کالا

خرید بیش از حد موجودی می‌تواند خسارات عمده‌ای به دنبال داشته باشد و ثبت سفارش بیش از موجودی انبار ممکن است یک شرکت نوپا را دچار مشکل کند. مدیریت موجودی کالا به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از این خطر جلوگیری کنند.

مدیریت موجودی کالا

مدیریت موجودی کالا

 برای مدیریت موجودی موفق و بهینه بهتر است از یک سیستم مدیریت موجودی بهره بگیرید. سیستم مدیریت موجودی کالا و دارایی ها مزایای متعددی دارد برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

کنترل موجودی قبل از اتمام

کارتکس کامل کالا

انبارگردانی

ثبت سند اقلام هدر رفت

اطلاع از ارزش ریالی و تعدادی کالاهای موجود در انبار

روش ثبت موجودی کالا‌‌ها دو گونه است:

الف) روش دائمی:

این روش همانطور که از نامش پیداست، مربوط به پیگیری موجودی «به طور دائمی» است در این روش، مدیران انبار پیوسته مانده موجودی کالا را ردیابی می‌کنند، به این معنی که موجودی انبار هر بار که کالایی از طریق هر نقطه فروش دریافت یا فروخته می‌شود، به طور خودکار به روز می‌شود.

این روش، هزینه کالای فروخته شده برای هر فروش را محاسبه می‌کند و یک ورودی در سیستم برای هزینه کالاهای فروخته شده با هر معامله فروش ثبت می‌کند. تا آنجا که به حسابداری مربوط می‌شود، محاسبات موجودی دائمی بر اساس سه پارامتر انجام می‌شود:

تغییرات موجودی در زمان واقعی

تغییرات ناشی از هدررفت یا استهلاک موجودی کالا

سرقت یا جمع‌شدگی موجودی کالا

داده‌های به‌روز مهمترین پارامتر مورد توجه در روش سیستم موجودی دائمی است و تغییرات موجودی به دلیل دور ریختن، استهلاک و سرقت یا…، در انتها هنگام حسابداری به صورت دستی تنظیم می‌شوند.

فرمول موجودی دائمی

موجودی پایان یافته = استفاده شده‌ها – رسیدها + موجودی اولیه

کسبوکارهای بزرگ با چندین انبار و مقدار زیادی موجودی کالا معمولاً به روش موجودی دائمی متوسل می‌شوند. بااین‌حال، مشاغلی که به دنبال رشد سریع هستند نیز می‌توانند از این روش برای ردیابی موجودی استفاده کنند.

ب) روش دوره‌ای:

یکی از ساده‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های مدیریت موجودی است. سیستم موجودی دوره‌ای، مانند نام آن، پس از یک بازه زمانی مشخص، تعداد موجودی «دوره‌ای» را محاسبه می‌کند. این دوره‌ها را می‌توان با توجه به نظر شما تعیین کرد. ممکن است از چند ساعت تا ماهانه تا سالانه باشد.

روش ادورای معمولاً در کسب‌وکارهای کوچکی استفاده می‌شود که موجودی زیادی برای ردیابی ندارند و همچنین کالاهایی با ارزش قیمتی پایین می‌فروشند. در روش ثبت ادواری برخلاف روش دائمی امکان کنترل لحظه به لحظه موجودی وجود ندارد.

کدینگ حسابداری رستوران

اختصاص شماره به هر حساب را کدینگ حسابداری می‌گویند و برای دسته‌بندی اطلاعات مالی و طبقه بندی عملیات حسابداری و گزارش گیری آسان و درک بهتر از کدینگ حساب استفاده می‌شود.

بطور کلی 9 گروه اصلی در حسابداری به شرح زیر می باشد:

  • دارایی جاری
  • دارایی غیر جاری
  • بدهی جاری
  • بدهی غیر جاری
  • حقوق صاحبان سهام
  • در آمد یا فروش
  • بهای تمام شده کالای فروش رفته
  • هزینه
  • حساب کنترلی

معمولا برای رستوران از گروه‌های زیر برای کدینگ حسابداری استفاده می شود:

  • دارایی جاری
  • صندوق
  • بانک
  • حساب دریافتنی و اسناد دریافتنی
  • بدهی جاری
  • حساب پرداختنی و اسناد پرداختنی
  • درآمد یا فروش محصولات
  • بهای تمام شده کالای فروش رفته
  • هزینه